08
sept.

Ion Vinea – Opere. IX. Publicistica (1932-1934)

18,00 lei

Descriere

„Vinea nu este un gazetar sentimental şi umoral, ci este un lucid. E, de altfel, un redutabil analist al clivajelor democraţiei româneşti şi unul dintre cei care au presimţit dezastrul din 1940. Prezenţa tot mai ameninţătoare a extremei drepte în spaţiul public, violenţa şi asasinatul politic, politicianismul care nu reuşeşte decât să camufleze existenţa problemelor, dezinteresul faţă de binele public sunt semnale care îl fac pe scriitor să se îngrijoreze şi să nu depună armele. Vinea continuă să scrie chiar dacă scrisul său nu pare a contribui la îndreptarea societăţii” (Răzvan Voncu, Publicistica lui Ion Vinea, în „România literară”, nr. 10, 2013, disponibil online la http://www.romlit.ro/publicistica_lui_ion_vinea).

„Ion Vinea este un ziarist cu vădite simpatii de stânga, care, în 1932, vede ca soluţie de îndreptare a ţării colectivizarea producţiei agricole (Ieri şi azi). În articolele din aceşti ani, el «toacă» mărunt politica vremii şi loveşte în politicieni fără menajamente sau scoate în prim-plan împlinirile lor, în contextul unei perioade zbuciumate din istoria politicii româneşti. Stilul i se schimbă, oscilând între parabole cu nuanţe biblice (Uriaşul din poveste) care duc spre situaţia economică a ţării şi analize ale situaţiei politice interne şi externe (Legea hoţilor, Aducerea Mântuitorului), toate trădând un ziarist care nu uită că este scriitor şi un scriitor care ţine să fie şi ziarist” (Mirel Anghel, Tribulaţiile unui ziarist de stânga, în „Apostrof”, nr. 12 (271), 2013, disponibil online la http://www.revista-apostrof.ro/articole.php?id=1965).

Informații suplimentare

Autor